Po prawie 5 latach działalności Akademia Kulinarna Kulinare jest na sprzedaż!
Jeżeli jesteś zainteresowany zakupem prześlij ofertę na adres m.zaremba@kulinare.pl

Wiosenne porządki!

wiosna01 Wiosenne porządki!

Nowa pora roku skłania nas do wielu „remanentów”: porządkujemy nasze otoczenie i nie powinniśmy zapominać także o naszym organizmie. Jest to czas pozbywania się zimowego balastu, budzenia się i nabierania energii do nowego etapu. Proponuję aby poddać się rytmowi przyrody i dopomóc organizmowi w oczyszczaniu się (ubocznym skutkiem jest często spadek wagi!).

Doskonale taką rolę pełnią kiełki, gdyż zawarty w nich chlorofil jest wspaniałym odtruwaczem. Mamy teraz duży wybór warzyw w zielonym kolorze i korzystajmy z nich pełnymi garściami. Przypominam aby również nowalijki kupować z certyfikatem ekologicznym aby zminimalizować ilość toksycznych substancji wprowadzanych do organizmu.

Wzbogacajmy naszą dietę w antyutleniacze – wolne rodniki są odpowiedzialne za procesy utleniania, a więc starzenia się naszych komórek!.
Oto kilka moich propozycji „płynnych” przeciwutleniaczy ze sklepu z żywnością ekologiczną:
– „koktajl zdrowia”– wyciąg z zarodków pszenicy ze spiruliną, który zawiera antyoksydanty (witaminy C i E) i kwas foliowy – ważne dla wspomagania układu nerwowego i odpornościowego; pomaga zachować dobrą kondycję skóry, włosów i paznokci.
– soki z owoców borówki i jagód, które regulują czynności trawienne przewodu pokarmowego, poprawiają wzrok. Zawarte w jagodach garbniki neutralizują toksyny bakteryjne i ułatwiają ich wydalanie z organizmu
– sok z granatów – bogactwo bioflawonoidów i innych przeciwutleniaczy; systematyczne picie 1 szklanki dziennie, działa pozytywnie przy problemach trawiennych, wzmacnia układ krwionośny
– kawa z prażonych żołędzi z dodatkiem rozgrzewających przypraw korzennych. Pomaga likwidować zaburzenia trawienia; polecam ją także jako środek wzmacniający, dający uczucie sytości
– sok żurawinowy – „sztandarowy” przykład oczyszczającego działania soków; kwasy organiczne: jabłkowy, cytrynowy i chinowy działają emulgująco na tłuszcz w układzie limfatycznym, co pomaga zwalczyć cellulit.

wiosna02 Wiosenne porządki!ORKISZ to zboże, które powraca teraz do łask w wielkim stylu. Możemy nazwać orkisz naszym łącznikiem ze starożytnością. Jest to pierwotne zboże –
z niego po procesach krzyżowania i różnych selekcji w poszukiwaniu najlepszych cech, powstała dzisiejsza odmiana pszenicy. Często się zdarza, że w pogoni cywilizacyjnej zapędzamy się za daleko. Z pokorą wracamy teraz do orkiszu, doceniając jego wspaniałe odżywcze czy wręcz lecznicze właściwości!
Ponieważ odgrywa tak dużą rolę w procesach zarówno oczyszczania jak i budowania na nowo (procesy krwiotwórcze) – gorąco polecam orkisz w dużych ilościach na wiosnę.

Jedzenie orkiszu na co dzień regeneruje cały organizm i wpływa na poprawę naszej kondycji fizycznej i psychicznej. A nie jest to wcale dieta monotonna – orkisz jest dostępny w postaci ziarna, płatków, kaszy, drobnej kaszki, mąki, pieczywa, makaronu, otrąb, chrupek, kawy, syropu, ciastek czy nawet piwa! W związku z tym w kuchni można użyć go do przyrządzania musli, klusek, naleśników, ciasta, sosów – czyli mnóstwo okazji do zastosowania tego prozdrowotnego zboża, najlepiej w formie razowej.

Przepis na wiosenną sałatkę dla zdrowia i urody:
2 główki sałaty z upraw ekologicznych rozdrobnionej na części,
200 g posiekanych kiełków rzeżuchy,
2 kwaśne pokrojone na drobne plasterki jabłka
3 łyżki oleju słonecznikowego tłoczonego na zimno lub oliwy z oliwek wymieszane z sokiem z cytryny
Wszystkie składniki dokładnie wymieszać i posypać sałatkę siekanymi orzechami włoskimi, pestkami słonecznika i dyni. Jest to bardzo smaczne zabezpieczenie organizmu przed wiosennymi wirusami.

fot. Wong Mei Teng, sxc.hu


Zaloguj się żeby dodać komentarz.